Herkes onu konuşuyor… Taylor’un sırrı
ODATV ÇEVİRİ
USA Today/Gannett Eylül ayında, “Taylor Swift’in müziğini ve kültürel etkisini yakalamak” için deneyimli bir gazeteci ve içerik yaratıcısı arayan bir muhabir ilanı yayınladı.
Bu durum, Swift’in profesyonel ve akademik çalışmaların odak noktası olduğu ilk sefer değil. 2022’de New York Üniversitesi Clive Davis Enstitüsü, Rolling Stone’dan Brittany Spanos tarafından verilen, Swift’e odaklanan bir kurs duyurusu yaptı. Ayrıca Swift’e bu Enstitü tarafından “neslinin en üretken ve en ünlü sanatçılarından biri” olarak güzel sanatlar alanında fahri doktora unvanı verildi.
Dünyanın dört bir yanındaki diğer üniversiteler, “Taylor Swift’in Psikolojisi”, “Taylor Swift Şarkı Kitabı” ve “Edebiyat: Taylor’ın Versiyonu” gibi kendi özel dersleriyle onları takip etti.
Müzisyenler ve ünlüler onlarca yıldır ilgi odağımız olsa da, onlara bu kadar bireysel ilgi gösterilmesi pek sık olmuyor. Swift’in etkileyici kariyeri, pazarlama, hayran kitlesi, iş dünyası ve şarkı yazarlığı dahil olmak üzere birçok açıdan incelenebilir.
NEDEN TAYLOR SWIFT
Müzik açısından bakıldığında Swift pek çok rekor kırdı. Ağustos ayında Spotify tarihinde 100 milyon aylık dinleyiciye ulaşan ilk kadın sanatçı oldu.
Swift, bu yılın başında Billboard’un ‘bir numaralı albüm’ listesinde Barbra Streisand’ı geride bıraktı.
Her biri farklı bir müzik türünde Fearless (2009), 1989 (2015) ve Folklore (2020) ile üç kez Yılın Albümü Grammy’sini kazanan ilk ve tek kadın solo sanatçı oldu. Bu, Swift’in ustaca şarkı yazımına bir övgü ve onun sanatını farklı izleyicilere uyarlama yeteneğini gösteriyor.
Kadın sanatçıların kendilerini sürekli yeniden keşfetmeleri yönünde bir beklenti var; Swift, Netflix belgeseli Miss Americana’da buna şöyle değiniyor:
“Tanıdığım kadın sanatçılar, erkek sanatçılara göre 20 kat daha fazla kendilerini yeniden yaratmak zorunda kalıyor, yoksa işsiz kalıyorsunuz.”
Kariyeri boyunca Swift, ödüllü bir country müzik şarkıcısından dünyanın en büyük pop yıldızlarından birine dönüştü. 10 orijinal stüdyo albümünün her biri, Swift’in Eras Turu’nda kutlanan farklı bir temaya ve estetiğe sahip.
ABD’deki ilk ayağını yeni tamamlayan turun, tüm zamanların en yüksek hasılatlı turnesi olması ve yerel seyahat ile turizm gelirlerini artırması bekleniyor. Yakın zamanda yayınlanan bir rapor, turun dünya ekonomisine muazzam bir 5 milyar ABD Doları eklemeye yardımcı olabileceğini tahmininde bulunuyor.
“TEK YAPTIĞIM DENEMEK, DENEMEK, DENEMEK”
Ancak Swift’in etkisini yalnızca müziğiyle ölçmek haksızlık olur.
Swift, müzisyenler için iş dünyasının değişmesinde de etkili oldu. Sanatçılar için daha iyi anlaşmalar yapılmasını savunarak plak şirketleri ve yayın hizmetlerinde görev aldı.
2015 yılında Apple Music, Swift’in daha iyi tazminat için kampanya yürüten açık bir mektup yazmasının ardından ödeme politikalarını değiştirdi.
En önemlisi, eski plak şirketi Big Machine Records’un orijinal ana kayıtlarını geri satın alma fırsatı vermemesi nedeniyle ona karşı tavır almasıydı. Kataloğu sonunda müzik yöneticisi Scooter Braun’a satıldı ve bu da kamuoyunda büyük bir kavga başlattı.
Ustalarının peşine düşen ilk sanatçı olmasa da çoğu zaman gözden kaçırılan bir konuya muazzam miktarda ilgi çekti. Elbette Swift ayrıcalıklı bir konumda; diğer birçok sanatçının göze alamayacağı riskleri alabilir. Ancak bu gücüyle sözleşmeler ve müziğin değeri konusundaki tartışmaları yönlendiriyor ve yeni ortaya çıkan sanatçıların önünü açıyor.
Swift, önceki çalışmalarının kontrolünü yeniden ele geçirmek amacıyla ilk 6 albümünü yeniden kaydedeceğini duyurdu. Yeniden kaydedilen her albüm, daha önce yayınlanmamış şarkıların orijinal kayıtların dışında bırakıldığı ek parçaları içeriyordu.
Bu sürümlerin her birine, hayranların toplayabileceği yeni ürünler ve her plağın birden fazla, sınırlı sayıdaki versiyonlarını içeren güçlü bir tanıtım kampanyası eşlik etti.
Şimdi Konuşun’un (Taylor Versiyonu) piyasaya sürülmesi, büyük fayda sağlayan bu sürecin ilk işaretiydi. Fearless (Taylor’s Version), Red (Taylor’s Version) ve Speak Now (Taylor’s Version) orijinallerinden daha iyi performans gösterdi.
Bu başarıda “Swifties” olarak bilinen hayranlarının sarsılmaz desteği de yadsınamaz: Orijinal “çalıntı” versiyonları çalan herkesi utandırarak yeni kayıtları benimsediler.
SWIFTIE’LERİN GÜCÜ
Swift’in sadık hayran kitlesi, yüksek düzeyde katılım ve yaratıcılıklarıyla biliniyor. Hayranlar, konserler için el yapımı kıyafetler hazırlamak ve internette ayrıntılı teorileri tartışmak için çok zaman harcadılar.
Swift, şarkı sözlerinde, müzik videolarında, sosyal medya paylaşımlarında ve röportajlarında Paskalya yumurtaları (easter eggs) olarak bilinen ipuçları bırakmasıyla ünlü. Bu Paskalya yumurtalarını analiz etmeye, Swift’in bundan sonra ne yapabileceğine dair ipuçlarını ortaya çıkarmak için belirli sayı kalıplarını ve ifadeleri incelemeye adanmış hayran hesapları var.
Swift ve yönetim ekibinin bir kolu olan Taylor Nation, hayranları katılımlarından dolayı ödüllendirerek bu davranışları teşvik ediyor.
Swift’in hayran kitlesi nesillerce devam ediyor. Kendisi Y kuşağının mükemmel bir üyesi ve pek çok hayran son yirmi yılda Swift ile birlikte büyüdü. Hatta bazıları çocuklarını konserlere de götürmeye başladı.
Ayrıca ağırlıklı olarak Z kuşağı tarafından kullanılan bir platform olan TikTok’ta da daha genç bir kitle buldu. Hayranlar (ve şimdi Swift’in kendisi) tarafından “SwiftTok” olarak adlandırılan kullanıcılar, diğer Swiftie’lerle etkileşim kurmak ve topluluğa katılmak için videolar yayınlıyor.
Swift’in şarkıları popüler trend ve sosyal medya akımlarında da sıklıkla kullanılıyor. Son zamanlarda, August adlı şarkısı sahilde koşmak ve evcil hayvanlarla birlikte dönmek için kullanıldı.
Swift, müziği, iş kararları ve sadık hayran kitlesi aracılığıyla kültürel sohbete yön vermeye devam ediyor.
Şu anda Swift’in popülaritesi tüm zamanların en yüksek seviyesinde ve bu abartıyı geçici bir trend olarak görmezden gelmek kolay olabilir. Ancak bu ilk 17 yıl dikkate alınırsa Swift uzun vadede bu işin içinde olduğunu ve zamanımızı ayırmaya değer olduğunu kanıtladı.